Sacha Bulthuis

Sacha Bulthuis

24 mei 1948 - 15 oktober 2009
Vanmiddag is in haar woonplaats Den Haag toneelspeelster Sacha Bulthuis overleden. Zij werd 61 jaar.

Amsterdam, 15 okt. Buiten het theater gaf actrice Sacha Bulthuis er de voorkeur aan een onopvallende verschijning te zijn in haar geliefde Den Haag. Maar betrad zij eenmaal het podium, dan veranderde zij in een toneelspeelster die op briljante wijze de aandacht wist te vangen en het publiek tot ontroering bracht. Met haar zangrijke stem en de altijd treffend gekozen dictie wekte zij elke tekst en elk personage tot leven. Of zij nu optrad in een tragedie of blijspel, Sacha Bulthuis liet nooit na een onuitwisbare indruk te wekken.

Voor haar was toneelspelen het werkelijke leven; al het andere leek bijzaak. Met het overlijden van Sacha Bulthuis verliest het Nederlandse theater een ongeëvenaarde actrice voor wie oprechtheid en integriteit in het toneelspel de belangrijkste eisen waren. In theater is dat een zeldzaamheid.

Alexandra Paula Maria Bulthuis werd op 24 mei 1948 in Doorn geboren als dochter van de Haagse schrijver Rico Bulthuis, die onlangs ook overleed. Zij was getrouwd met regisseur Aus Greidanus en moeder van twee toneelspelende kinderen, Aus jr. en Pauline.

Kiezelsteentje

Sinds 1971 is Sacha Bulthuis aan het theater verbonden. In dat jaar slaagde zij voor de toneelschool in Amsterdam en debuteerde ze tijdens het Holland Festival met de voorstelling Bacchanten '71. Al in 1974 werd zij onderscheiden met de Theo d'Or voor haar rol in Een vleug honing bij het gezelschap Globe. In dat seizoen vertolkte ze haar eerste rol in een stuk van Tsjechov; ze was Irina, de jongste, in Drie zusters. Bulthuis ontwikkelde zich tot een actrice die de belangrijke rollen in het wereldrepertoire, van de klassieken tot Shakespeare en Pinter, moeiteloos wist te vertolken op een voor haar kenmerkende licht-geëmotioneerde, glasheldere en soepele stijl. Nooit zag je aan haar spel hoe hard ze ervoor werkte die perfecte vanzelfsprekendheid te bereiken. In een interview voor de reeks Allemaal theater zei ze: „Als het mij te makkelijk af dreigt te gaan, doe ik een kiezelsteentje in mijn schoenen. Dan heb ik iets om tegenop te acteren”.

Enige tijd geleden moest ze wegens ernstige longziekte haar hoofdrol als grootgrondbezitster Ljoebov in Tsjechovs De Kersentuin bij het Nationale Toneel teruggeven. Ze zou voor deze kroon op haar loopbaan geregisseerd worden door Erik Vos, de grote toneelvernieuwer die met zijn Haagse gezelschap De Appel, opgericht in 1971, een vast en inspirerend huis vormde voor Bulthuis. Al op haar veertiende jaar deed zij auditie bij Vos.

Souplesse en elan

Sacha Bulthuis groeide in de loop van haar ruim dertig jaar durende carrière uit tot een van de grootste Nederlandse actrices. In 1993 verwierf zij opnieuw de Theo d'Or, ditmaal voor haar rol als Lotte in het befaamde, complexe stuk Groot en Klein van de Duitse schrijver en dramaturg Botho Strauss. Deze onderscheiding bekroonde Bulthuis' vermogen ook het hedendaagse repertoire te kunnen vertolken. Souplesse en elan zijn woorden die bij het spel van Bulthuis horen. De eerste keer dat ik haar zag vertolkte ze Miranda, de jonge dochter van tovenaar Prospero in De Storm van Shakespeare (1976). In de loop van de jaren heeft ze haar acteerstijl verdiept en intenser gemaakt.

In 1998 speelde ze bij De Appel, in de regie van haar ex-echtgenoot Aus Greidanus, de rol van Ilse Ritter in het toneelstuk Ritter, Dene, Voss van Thomas Bernhard. Dit stuk schreef Bernhard voor de drie „intelligente acteurs” uit de titel. Had hij Sacha Bulthuis gekend, dan had hij haar onmiskenbaar een „intelligente” actrice gevonden. Bij die gelegenheid zei ze tegen deze krant over haar carrière sinds haar debuut: „Het is vanzelf gegaan. En eigenlijk te snel. Ik maakte de fout door de ene rol uit de voorgaande te halen, in plaats van uit het leven. Als je zoveel hebt gespeeld als ik, dan lijkt het of je aldoor in hetzelfde toneelstuk staat, alleen telkens met andere woorden. Wie op die zekerheid van „aldoor hetzelfde” speelt, redt het niet. Steeds weer moet de inspiratie uit het leven gehaald worden. Het leven heeft me ook geleerd uit die echtheid van persoonlijke ervaringen te putten. Ik ben er niet zonder butsen en kleerscheuren doorheen gekomen”.

Herhaling

Bulthuis speelde vele tientallen rollen, en sommige van deze rollen zeer vaak, zoals vijftig keer Clémentine in De Mensenhater van Molière. Die herhaling achtte ze de noodzaak van theater. „Pas dan, na de dertigste, veertigste keer kan ik jongeleren met de tekst. Ik beschik over een misselijkmakend groot tweede oog. Ik peil onophoudelijk de reacties van de toeschouwers. Zij zijn de medespelers, en elke avond kunnen ze weer anders zijn”.

Bulthuis was een van die zeldzame actrices die elke toeschouwer het idee geeft dat zij, de actrice daar op het podium, alleen voor hem of haar speelt. Een van haar laatste, grandioze rollen was die van een naamloze vrouw in het toneelstuk Ben ik al geboren? (2008) van Gerardjan Rijnders, ook bij De Appel. Hiervoor is zij genomineerd voor de Theo d'Or. In deze rol zweeft Bulthuis als een moeder tussen leven en dood. De „butsen en kleerscheuren” die haar, naar eigen zeggen, in het leven zijn overkomen keren terug. Vooral de griezelig gespeelde vergeetachtigheid is autobiografisch, en wie weet daarom zo „echt gespeeld”. Zijzelf werd een aantal jaren terug getroffen door een lichte aantasting van de hersenen, waardoor ze steeds moeilijker teksten kon onthouden. Met energie en geestkracht is ze deze mentale storing te boven gekomen.

In de beide marathonvoorstelling van de afgelopen jaren die De Appel bracht in de regie van Aus Greidanus schitterde Bulthuis. Zij opende als voedster Tantalus (2003): baby na baby bakerde ze in. Het leken onschuldige borelingen, maar Bulthuis maakte met prachtige gestiek duidelijk dat deze kinderen de toekomstige, bloeddorstige helden zouden zijn in een altijddurende tragedie. En met de afscheidsscène in Odysseus (2007) schreef Bulthuis theatergeschiedenis. Als de nimf Kalypso moet ze vaarwel zeggen tegen haar held, Odysseus. Zeven jaar waren ze verliefd, leefden ze samen. Nu moet Odysseus terug naar huis. Sacha Bulthuis speelde haar woede, verbazing en teleurstelling over Odysseus' vertrek tragisch en tegelijk groots. Niet sentimenteel. Met haar zangrijke stem vroeg ze „nog een jaar” om bij Odysseus te mogen blijven. Die kreeg ze niet.
Condoleance toevoegen X sluiten
Uw naam:

Uw email (wordt niet gepubliceerd):


Gedenktekst:
 annuleren
Wilt u een SMS ontvangen direct als er een nieuw nationaal register geopend wordt? Stuur dan CONDO AAN naar 3010

We versturen nooit meer dan 5 berichten per week. Deze abonnementsdienst kost 25 cent per ontvangen bericht. U kunt zich afmelden door CONDO STOP te sms-en naar 3010.
        1 t/m 19 van 19
Bedankt voor al je mooie rollen. Ik heb van je genoten 
Op 13 januari 2010
om 1:28 getekend door:
Y.a.n.n. .D...
Dit is niet ok
Binnenkort ga ik naar de Kersentuin. Daarin zou Sascha Bulthuis spelen.
Dan realiseer je je weer hoe zeer zij gemist wordt. Ik denk vaak aan haar familie, hoe zij haar zullen missen. Ik wens hun dan ook heel veel sterkte. 
Op 6 januari 2010
om 13:58 getekend door:
F.r.e.d.
Dit is niet ok
Wat heb ik vaak van je mogen genieten bij DE APPEL en wat zal ik je missen,
Rust zacht lieve Sacha 
Op 27 november 2009
om 21:31 getekend door:
n.i.c.o.l.e.t.t.e. .M.e.i.j.e.r.
Dit is niet ok
rust zacht 
Op 20 oktober 2009
om 6:48 getekend door:
E.r.i.k.
Dit is niet ok
r.i.p sacha voor famillie en vrienden colega,s heel veel sterkte gewensd voor nu en komende tijd t ga u goed waar je nu ook bent sacha xxx 
Op 19 oktober 2009
om 20:42 getekend door:
e.v.e.l.i.n.e.
Dit is niet ok
Rust in vrede , een lasten groet . 
Op 19 oktober 2009
om 0:00 getekend door:
p.e.t.r.a.
Dit is niet ok
Uitmuntende actrice was je, toneel werd bijzonder met jou 
Op 18 oktober 2009
om 23:59 getekend door:
M.a.r.c. .D.i.j.k.s.t.r.a.
Dit is niet ok
ooit klasgenoot op de IVO-school. met stille bewondering je loopbaan gevolgd. begrijp nu dat je veel hebt gegeven en overgedragen; gewoon een prachtig mens. 
Op 18 oktober 2009
om 22:31 getekend door:
j.o.o.s.k.e. .m.u.l.d.e.r.
Dit is niet ok
Veel dank voor je moiezaam verdiende inspiratie. 
Op 18 oktober 2009
om 11:22 getekend door:
H.e.l.e.n. .G.e.r.r.e.t.s.e.n.
Dit is niet ok
Wat heb ik van je spel genoten...

Rust zacht Sacha

Op 17 oktober 2009
om 21:57 getekend door:
l.e.x.
Dit is niet ok
Ik heb genoten van u spel, en heb laatst nog een herhaling van Baantjer zitten lijken waarin u speelde.
Sacha R.I.P 
Op 17 oktober 2009
om 19:52 getekend door:
P.a.t.r.i.c.i.a.
Dit is niet ok
SACHA

R.I.P 
Op 16 oktober 2009
om 22:39 getekend door:
t.h.o.m.
Dit is niet ok
Een groot actrice is heen gegaan.
Sacha, dank voor de vele uren top toneel .Aus, ik wens jullie viertjes heel veel sterkte toe.
Sacha's vriendje van de haagse IVO school. 
Op 16 oktober 2009
om 18:38 getekend door:
R.o.b. .v.a.n. .d.e.r. .E.n.t.
Dit is niet ok
Familie en vrienden van Sacha: gecondoleerd en veel sterkte.
(50 jaar geleden zaten we in dezelfde klas van de MMS; de droom werd waargemaakt: schitteren op het toneel).
Rola 
Op 16 oktober 2009
om 16:50 getekend door:
p.o.l.v.l.i.e.t.-.m.e.t.s.e.l.a.a.r.
Dit is niet ok
Vele malen heb ik van Sacha Bulthuis genoten in het theater en ze was voor mij als amateuractrice een van mijn grote voorbeelden. Een zeer groot actrice is verloren gegaan. De Appel en het publiek zullen haar erg missen. Veel sterkte gewenst aan familie, vrienden en collega's. 
Op 16 oktober 2009
om 12:23 getekend door:
m.a.r.i.j.e. .v.e.e.r.
Dit is niet ok
Sascha,kende je eerder als "buurtje",zag
je altijd met je karretje hobbelen naar AH,ben door de verhalen van Guusje je een beetje gaan kennen en weet dat je een geweldig actrice was.Gelukkig ben je niet lang ziek geweest en is waarschijnlijk veel ellende je bespaard
Rust Zacht 
Op 16 oktober 2009
om 10:48 getekend door:
e.l.l.y.
Dit is niet ok
Zij was groots
Veel sterkte 
Op 16 oktober 2009
om 8:11 getekend door:
A.n.n.e.k.e. .L.i.g.t.h.a.r.t.
Dit is niet ok
Sacha wist altijd de aandacht van het publiek te trekken, zelfs als ze geen tekst had volgde iedereen elke handeling. Een geweldige actrice is verloren gegaan. 
Op 16 oktober 2009
om 1:16 getekend door:
C.h.r.i.s.
Dit is niet ok
Hartelijk dank voor uw prachtige spel in Max Havelaar. Editor Victorine Habets 
Op 15 oktober 2009
om 22:27 getekend door:
v.i.c.t.o.r.i.n.e. .h.a.b.e.t.s. .a.m.s.t.e.r.d.a.m.
Dit is niet ok
       1 
Dit register is aangemaakt door:
Nick
op 15 oktober 2009

Contact met beheerder >
Contact met Nick:


  annuleren

Register verlengen >
Voor dit register is het helaas niet mogelijk een boekje te maken.
Hou me op de hoogte
Wilt u op de hoogte gehouden worden als er nieuwe (nationale) registers geopend worden? Condoleance.nl biedt verschillende mogelijkheden om op de hoogte te blijven, zoals e-mail, Twitter en SMS. Foto